רשלנות רפואית בטיפול בדלקת קרום המוח - טעויות נפוצות | אלמוג-שפירא עו"ד

דלקת קרום המוח היא מחלה קשה ומסכנת חיים, שמצריכה טיפול רפואי מידי. מקרים של אבחון שגוי של המחלה וטיפול לקוי בה הוכרו ע"י בית-המשפט כרשלנות רפואית. היכנסו וקראו אודות טעויות נפוצות בטיפול במחלה.

עו"ד רן שפירא
חזרה >

רשלנות בטיפול דלקת קרום המוח

דלקת קרום המוח (מנינגיטיס) נגרמת לרוב ע"י זיהום חיידקי או נגיפי, ובמיעוטם של המקרים, ע"י טפילים, כגון פטריות, או ע"י תרופות מסוימות שהחולה נטל. המחלה מתבטאת בדלקת חריפה הנוצרת בקרומים הרכים שעוטפים את המוח וחוט השדרה, והיא עלולה להוביל תוך ימים ספורים ואפילו תוך שעות אחדות, לזיהום נרחב בגוף, לפגיעה במוח ובעצבי הגולגולת ולסיבוכים חריפים נוספים, כמו פקקת בכלי הדם. בעשרה אחוז מהמקרים לערך מסתיימת דלקת קרום המוח במוות ובמקרים אחרים היא עלולה להוביל לשיתוק ופגיעה קוגניטיבית קבועה.

לרוב המחלה תוקפת תינוקות, ילדים וצעירים, אך היא עלולה לפגוע גם במבוגרים בעלי מערכת חיסון חלשה, כגון חולים כרוניים. דלקת קרום מוח חיידקית נחשבת מסוכנת יותר מדלקת שנגרם ע"י נגיפים, וחיידק המנינגוקוק אחראי לחלק ניכר ממקרי המחלה בקרב ילדים בני שנתיים עד 18. עם זאת, ישנם סוגי חיידקים נוספים הגורמים למחלה, כמו הסטרפטוקוקוס.

נוכח הסכנה הרבה הטמונה בה, יש חשיבות מכרעת לאבחון מהיר של המחלה ולהענקת טיפול רפואי נכון ומיידי לחולים. לרוב, דלקת נגיפית חולפת מעצמה ואינה מצריכה טיפול מיוחד, אך כאשר מדובר בדלקת חיידקית יש להעניק לחולה טיפול אנטיביוטי הולם, שאם לא כן, עלולות להיות למחלה תוצאות קשות במיוחד ואף קטלניות.

אחת הטעויות הנפוצות בטיפול בדלקת קרום המוח היא כשל או איחור באבחון המחלה. כמו כן, לעיתים לא מוענק לחולה טיפול אנטיביוטי או מוענק לו טיפול חלקי בלבד, במחשבה שגויה כי מדובר בדלקת נגיפית. בנסיבות כאלה, אם המחלה הסתיימה במוות או בנזק לחולה, ייתכן כי יש הצדקה להגשת תביעת רשלנות רפואית.

לא אובחן זיהום חיידקי, והילדה נפטרה

דלקת קרום המוח מתבטאת במספר תסמינים, שכולם או חלקם עשויים להופיע אצל החולה, ובהם: חום גבוה ופתאומי, בחילות והקאות, כאב ראש חמור וכאב צוואר המתלווה בקשיון בעורף, ישנוניות, בלבול וחוסר התמצאות, הופעת כתמים כחולים על העור וכן פרכוסים ואובדן הכרה במקרים קיצוניים.

התסמינים הנזכרים אינם מעידים בהכרח על קיומה של דלקת קרום המוח או על קיומה של דלקת חיידקית שנחשבת, כאמור, מסוכנת יותר. לכן ישנם מקרים בהם רופאים כושלים מלאבחן דלקת קרום המוח אצל חולים, על אף שניכרים אצלם תסמינים אופייניים למחלה. מקרה מסוג זה נדון לפני מספר שנים  בבית-המשפט, בעקבות תביעת רשלנות רפואית שהגישו הוריה של קטינה שנפטרה בגיל חמש מדלקת קרום המוח (ע"א 3459/06 ד"ר שוורץ לב ואח' נ' עזבון המנוחה דנה פילוסוף ז"ל ואח').

באותו מקרה, ההורים הביאו את בתם לבדיקה אצל רופא במוקד חירום רפואי, המשרת את מבוטחי קופת חולים מכבי. לאחר שהתלוננה על כאבים ברגל ימין ונמדד אצלה חום גבוה. הרופא מצא כי הילדה סובלת חום של 40.3, מכאבים ברגל ומחוסר ערנות, אך בחר לתת לה אופטלגין נוזלי להורדת החום ושחרר אותה לביתה. למחרת גילתה האם סימנים כחולים בגופה של בתה, ובהמשך איבדה הילדה את השליטה על סוגריה ואת הכרתה ואובחן דם בפיה. הילדה הובהלה לבית-החולים, אך שם נפטרה, כעבור זמן קצר. בנתיחה שלאחר המוות נקבע כי נפטרה כתוצאה מדלקת קרום המוח, שנגרמה ע"י זיהום של חיידק מסוג סטרפטוקוקוס A, על רקע דלקת ריאות חריפה.

בתחילה נדונה התביעה בבית-המשפט השלום בתל אביב, שפסק לטובת ההורים, וקבע כי רופא המוקד התרשל בכך שלא חשד כי הילדה סובלת מדלקת קרום המוח שמקורה בזיהום חיידקי ובכך שנמנע מלהעניק טיפול אנטיביוטי הולם ומלפנות אותה בבהילות להמשך טיפול בית החולים. בעקבות ערעור שהגישו הנתבעים, אישר גם בית-המשפט המחוזי בתל-אביב, כי הרופא התרשל בתפקידו וקיבל את עמדת הערכאה הראשונה, כי היה על הרופא לחשוד כי הילדה לקתה בזיהום חיידקי אלים ומסוכן ולערוך את הבדיקות המתאימות כדי לבחון חשד זה. עוד נקבע, כי לו הייתה הילדה מאובחנת ומטופלת כראוי, הסיכוי להציל את חייה היה נע בין 85% ל-90%, ועל כן יש להטיל את האחריות למותה על הרופא ועל קופת חולים מכבי.

אובחנה דלקת בדרכי השתן במקום דלקת קרום המוח

במקרה טרגי נוסף, שהגיע לפתחו של בית-המשפט, נפטרה מדלקת קרום המוח אישה בת 38, אם לשלושה ילדים צעירים, לאחר שהרופא אליו פנתה והגיע לביתה לבדוק אותה, סבר בטעות כי היא סובלת מדלקת בדרכי השתן וכשל מלאבחן אצלה קיומה של דלקת קרום המוח (ת.א 2243/98 עזבון המנוחה מרים שלזינגר ז"ל ואח' נ' ד"ר יונס באסם ואח').

במקרה זה סבלה האישה המנוחה מחום גבוה, רעידות, הקאות, כתמים על צווארה וכאבים בצד ימין, אך למרות זאת, הרופא קבע כי "מצבה טוב" ורשם לה תרופות לשיכוך חום וכאבים בלבד. למחרת, כאשר מצבה של המנוחה החמיר, פנה עמה בעלה לרופא אחר, שאבחן כי היא סובלת מדלקת קרום המוח כתוצאה מזיהום של חיידק המנינגוקוק והפנה אותו לבית-החולים. בשלב הראשון קיבלה המנוחה בבית-החולים תרופות לשיכוך כאבים, ורק לאחר שלוש שעות הועברה למחלקת טיפול נמרץ. בשלב זה החלה לקבל טיפל אנטיביוטי, אך כעבור מספר שעות נפטרה.

בעקבות תביעת רשלנות רפואית שהגישו בעלה וילדיה של המנוחה, קבע בית המשפט המחוזי בתל אביב, כי גם הרופא הראשון שבדק את האישה וגם בית-החולים התרשלו בטיפול בה. הרופא, כך נפסק, התרשל בכך שלא ערך לאישה בדיקות מקיפות במטרה לבחון קיומו של זיהום חיידקי שעלול לגרום לדלקת קרום המוח, ואילו הצוות הרפואי בבית-החולים התרשל בכך שנמנע מלתת למנוחה טיפול אנטיביוטי מיד כשהגיעה לבית החולים או זמן קצר לאחר מכן. לצד זאת, נקבע, כי סיכויי החלמתה של המנוחה בהגיעה לבית-החולים עמדו על עשרים אחוז בלבד, ולכן אחריות  בית החולים למותה עומדת על 20 אחוז בלבד ואילו שיעור האחריות של הרופא הראשון עומד על 80 אחוז.

ייעוץ משפטי

גם כאשר דלקת קרום המוח מסתיימת במוות או בנזק צמית לחולה, אין די בכך כדי לזכות בתביעת רשלנות רפואית. לצד הוכחת מרכיב הנזק, יש להוכיח כי הטיפול הרפואי היה רשלני וחרג מסטנדרטים של טיפול רפואי סביר וכן יש להוכיח כי יש קשר סיבתי בין הרשלנות לבין הנזק.

נוכח מורכבותם של תיקי רשלנות רפואית, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי מתאים, במסגרתו ניתן לברר אם יש מקום להגשת תביעה ואילו ראיות נדרשות לצורך פנייה לערכאות המשפטיות.

שאלות נפוצות

מהי דלקת קרום המוח?

דלקת קרום המוח היא מחלה דלקתית התוקפת את קרומי המוח ואת חוט השדרה. מקורה לרוב בזיהום נגיפי או במקרה הקשה יותר זיהום חיידקי. דלקת חיידקית לא מטופלת עלולה להוביל לסיבוכים קשים ואף למוות.

מהם התסמינים של המחלה?

תסמינים אפשריים לדלקת קרום המוח הם חום, כאב ראש, צמרמורות, בחילות, קשיון עורף, חוסר התמצאות, פרכוסים, הקאות ואובדן הכרה.

איך מאבחנים דלקת בקרום המוח?

מאבחנים דלקת בקרום המוח באמצעות בדיקת ניקור מותני שבה שואבים דוגמית מהנוזל שמקיף את חוט השדרה. לעתים עורכים גם בדיקת CT.

מהי רשלנות רפואית בטיפול בדלקת קרום המוח?

עילות אפשריות לתביעת רשלנות רפואית בטיפול בדלקת קרום המוח הן אי ביצוע בדיקות מתאימות לבדוק חשד לדלקת קרום המוח, ביצוע ניקור מותני בצורה לקויה או פענוח לקוי של הבדיקות.

מה נדרש להוכיח בתביעה משפטית בבית המשפט?

לשם הוכחת רשלנות רפואית בטיפול בדלקת קרום המוח יש להוכיח כי הטיפול הרפואי במטופל חרג מהסטנדרטים המקובלים, כי נגרם למטופל נזק וישנו קשר סיבתי בין השניים.

מאמרים נוספים בנושא

טיפולי פוריות ורשלנות, לא רשימה סגורה
עו"ד רן שפירא,
27.01.2016
טכניקה לא נכונה, מינון שגוי, או אף מעקב הריון רשלני, הם רק חלק מהטעמים להגשת תביעות ...קרא עוד
ארבע טעויות נפוצות של רופאי שיניים המקימות עילה
עו"ד רן שפירא,
26.03.2017
אם נגרם לך נזק בטיפולי שיניים, כדאי לך לבדוק האם המקרה שלך דומה לאחד המקרים בכתבה ...קרא עוד
מכוני אסתטיקה ולייזר
עו"ד רן שפירא,
24.05.2016
בתי המשפט קבעו לא אחת - על הרופאים והמטפלים במסגרת טיפולי יופי ואסתטיקה מוטלת חובת ...קרא עוד

תגובות (0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *