סירבה לשלם תגמולי אובדן כושר עבודה לעו"ד שאינו יכול להקליד | אלמוג-שפירא עו"ד

ביטוח ישיר למבוטחה: "אם אינך יכול להקליד, תעסיק קלדנית". כך, השיבו נציגי הביטוח למבוטח, עורך דין כבן 44, אשר איבד על סמך הערכות רפואיות את היכולת לעבוד. לטענת נציגי ביטוח ישיר, העבודה כי אינו יכול להקליד, אינה שוללת את יכולתו לעבוד, שכן באפשרותו להעסיק קלדנית. כל זאת, למרות שהדרישה מנותקת מהפרקטיקה הנוהגת מזה שנים רבות, ובכלל זה מתנאי הפוליסה. ראו תביעה שהוגשה לערכאות השיפוטיות.

חזרה >

באמתחתן של חברות הביטוח יש מלאי שלם של תירוצים לדחיית תביעות של מבוטחי אובדן כושר עבודה. ואולם, בתירוץ מופרך כמו זה שהציגה לא מזמן "ביטוח ישיר" לאחד ממבוטחיה, עורך דין שלקה במחלת פרקים ואיבד את כושר עבודתו, טרם נתקלנו בעבר.

המבוטח, בן 44 כיום, עבד לאורך השנים כעורך דין עצמאי, אך לרוע המזל, עקב המחלה החמורה שתקפה אותו, איבד את היכולת להקליד. ההקלדה היא מרכיב מרכזי בעבודתו של המבוטח, שנדרש לעסוק רוב הזמן בכתיבה במחשב. עם זאת, במקום להכיר באובדן כושר העבודה שלו ולשלם לו תגמולי ביטוח, סירבה המבטחת לפנייתו מהנימוק המקומם הבא: "אתה יכול להעסיק קלדנית".

טענה זו אינה רק מנותקת מהמציאות, שכן עורכי דין אינם נוהגים להעסיק קלדניות, אלא גם בלתי-מתקבלת על הדעת מבחינה משפטית. הרי אובדן כושר עבודה מוגדר בפוליסות הביטוח כמצב שבו המבוטח מאבד את היכולת לבצע בעצמו את עבודתו. אין שום הצדקה, על כן, לשלול את זכאות המבוטח לתגמולים רק משום שזולתו יוכל לבצע את עבודתו או חלק ממנה במקומו, בתשלום.

לאחר שהמבוטח פנה אל משרדנו על מנת שנייצגו, הבהרנו את עמדתנו זו בתביעה שהוגשה בשמו לבית משפט השלום בתל אביב, נגד ביטוח ישיר.

העסקת קלדנית סותרת התנהלות של עו"ד עצמאי

במכתב הדחייה ששלחה המבטחת למבוטח לא הוכחשה מחלתו, אך נאמר לו כי הוא יכול להעסיק קלדנית ולשלב בעבודתו בין עיון מסמכים וקיום פגישות לבין הקלדה.

לעומת זאת, בתביעה הדגשנו כי למעשה, המבטחת מנסה להתנער מהמבוטח באמצעות דרישה חסרת-בסיס שהיא מציבה בפניו. העסקת קלדנית, נטען בתביעה, אינה נורמה מקובלת מזה זמן רב בקרב עורכי דין, והיא סותרת את דרך ההתנהלות של עורך דין עצמאי. לכן, האפשרות להעסיק קלדנית אינה רלוונטית לצורך קביעת זכאותו של המבוטח לתגמולי אובדן כושר עבודה.

כמו כן, צורפו לתביעה מספר חוות דעת של מומחים רפואיים, המעידות כי המבוטח סובל גם ממחלת פרקים וגם מ"טנטון" באוזנו וממצב נפשי ירוד. באחת מחוות הדעת קובע רופא תעסוקתי, כי מצבו הבריאותי של המבוטח אינו מאפשר לו לעסוק בהקלדה ולהשתמש ב"עכבר" של מחשב, וכי עיסוק בעבודה המחייבת הקלדה ממושכת אף עלול לדרדר את מצבו.

בהמשך לכך, טענו בתביעה כי המבוטח איבד את כושרו לעבוד בעיסוקו וכי הוא זכאי לתגמולי אובדן כושר עבודה מזה שנתיים, מאז שהידרדרה בריאותו. על כן, ביקשנו מבית המשפט להורות למבטחת לשלם למבוטח רטרואקטיבית תגמולי אובדן כושר עבודה בעבור השנתיים האחרונות ולהחזיר לו את הפרמיות ששילם בתקופה זו.

ראו כתבות שפורסמו על התיק בתקשורת.

מאמרים נוספים בנושא

נאבק בסרטן ובביטוח ישיר
עו"ד רפאל אלמוג,
03.06.2018
ש', מכונאי רכב, ביטח את עצמו בביטוח ישיר למקרה ויאבד את כושרו לעבוד. לימים, חלה ...קרא עוד

תגובות (0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *