רשלנות עקב "כליאת כתפיים" בלידה | אלמוג-שפירא עו"ד

חלק לא מבוטל מהתביעות המוגשות לבתי המשפט בעילה משפטית של רשלנות בלידה, עוסקות במצבים של "פרע כתפיים", המתרחשים ברגעים הקריטיים של הלידה. למרבה הצער, ברגעים אלה, ואף בשלבים שקדמו לכך, אנו מגלים כי הרופאים שגו בטיפול שהעניקו, באופן אשר הסב ליולדת או לולד נזק. לקבלת מידע מפורט אודות מקרים אלה, עיינו בכתבה המלאה.

עו"ד רן שפירא
חזרה >

פרע כתפיים בלידה

פרע כתפיים הוא מצב חירום בלידה אשר מתרחש כאשר כתף העובר נתקעת בתעלת הלידה לאחר שהראש כבר התקדם הלאה. זהו מצב שטומן בחובו סיכונים הן עבור הילד והן עבור האישה. התופעה, הקרויה גם "כליאת כתפיים" (Shoulder Dystocia), איננה ניתנת לחיזוי ויכולה להתרחש במפתיע. לצד זאת ישנם לא מעט גורמי סיכון שהוכרו ככאלה אשר יכולים להיות נורות אזהרה לפרע כתפיים עתידי.

ההגדרה הרפואית של פרע כתפיים היא לא קבועה וחד משמעית. נהוג לומר כי כל מצב שבו יש צורך לבצע לידה תוך מניפולציות שונות (מעבר למשיכה עדינה) הוא מצב של פרע כתפיים. הגדרה שכיחה נוספת היא לידה שבה קיים פער של יותר מדקה מיציאת הראש ליציאת הגוף.

רשלנות רפואית בפרע כתפיים, אימתי?

מכיוון שפרע כתפיים היא תופעה שמתרחשת ברגעים הקריטיים של הלידה, התשובה הרפואית חייבת להיות מהירה ומקצועית.

רשלנות בטיפול בפרע כתפיים באה לידי ביטוי בשני מישורים:

  • רשלנות באבחון סיכונים אפשריים לפרע כתפיים בטרם תחילת הלידה ואי קביעת הליך פרוצדורלי חלופי כמו ניתוח קיסרי (או לכל הפחות מוכנות גבוהה לאירוע פרע כתפיים).
  • אי מתן טיפול מהיר למצב של פרע כתפיים כאשר הסיטואציה בעיצומה.

הגורמים הידועים לתופעה

פרע כתפיים הוא אמנם מצב חירום שלא תמיד ניתן לצפות אותו מראש אך בהחלט יש לתופעה שורה של גורמי סיכון ידועים ואלה הם:

  1. היסטוריה מיילדותית של פרע כתפיים בעבר.
  2. עובר גדול מעל 4 ק"ג.
  3. סוכרת הריון.
  4. עליית משקל חריגה של היולדת במהלך ההיריון.
  5. יולדת סובלת מהשמנת יתר.
  6. גיל היריון מעל שבוע 42.

מלבד הגורמים הנ"ל ישנם סימנים מחשידים לגבי פרע כתפיים אשר מופיעים במהלך הלידה עצמה. לדוגמה, התארכות בלתי סבירה של השלב השני של הלידה (מעל 20 דק') או צורך לעבור ללידה מכשירנית.

אי אבחון הגורמים לפרע כתפיים חרף נורות אזהרה

תביעות רבות אשר נוגעות לרשלנות רפואית בלידה שבה התרחש אירוע של פרע כתפיים עוסקות בהתנהלות הצוות הרפואי בטרם החלה הלידה בפועל. היות שישנם גורמים אשר הוכרו במחקר הרפואי ככאלה שמגדילים את הסיכון לפרע כתפיים, הצוות הרפואי חייב לבצע אבחון ממוקד ומדויק של היולדת והעובר.

אם לידה "הסתבכה" עם פרע כתפיים למרות שהיו לכך סימנים מקדימים, ייתכן ולפנינו רשלנות רפואית. חשוב להדגיש כי תביעה מסוג זה איננה משימה קלה, ולו מן הטעם שלמרות כל גורמי הסיכון המוכרים כ-84% מהמקרים של פרע כתפיים הם בלתי צפויים ו/או לא ניתנים לחיזוי.

אי מתן מענה הולם כעדות לטיפול קלוקל

רשלנות רפואית בפרע כתפיים יכולה להתרחש גם לאחר שהאירוע החל וככל שלא ניתן מענה רפואי כנדרש. למשל, חילוץ העובר נעשה באופן רשלני או תהליך קבלת ההחלטות בזמן הקריטי היה לקוי. ייתכן כי במידה שאלה הם פני הדברים ניתן לבסס כנגד הרופאים ובית החולים תביעה בגין רשלנות בלידה.

אולם כמעט בכל תביעת רשלנות בגין פרע כתפיים מתחילים עם גורמי הסיכון ורק לאחר מכן עוברים להתנהלות הצוות הרפואי בשלב הלידה עצמו.

הנטל המוטל עלינו להוכיח בכדי לזכות בפיצוי כספי

על מנת להוכיח רשלנות בעקבות פרע כתפיים יש לעבור שלושה "מכשולים משפטיים-רפואיים". הוכחת נזק שנגרם כתוצאה מפרע כתפיים, הוכחת רשלנות רפואית, והוכחת קיומו של קשר סיבתי. לדוגמה, אם הרופאים לא השכילו לאבחן שמשקל העובר הוא כ-4.5 ק"ג (גורם ידוע להיתכנות פרע כתפיים), אך כליאת הכתפיים נגרמה מסיבה אחרת כמו זווית בתעלת הלידה, לא בטוח שניתן לייחס לרופאים רשלנות. הוכחת הקשר הסיבתי בין הרשלנות לבין הנזק היא סוגיה מורכבת שצריכה להתבסס על טיעונים משפטיים וחוות דעת רפואית.

פיצויים בגין פרע כתפיים

הסיכונים המרכזיים ללידת פרע כתפיים הם:

  • שיתוק ע"ש ארב – פגיעה במקלעת עצבי הזרוע אשר עשויה לחלוף עם הזמן אך עלולה גם להותיר נזק לצמיתות (ב-1% מהמקרים).
  • קרעים בחיץ הנקבים (פרינאום).
  • קרעים בתעלת הלידה.
  • שברים בעצם הבריח (עצם הקלביקולה) או בזרועות (נדיר).
  • תשניק סב לידתי – בעיה באספקת החמצן העלולה לגרום לנזקים נוירולוגיים קשים לרבות שיתוק מוחין ואף מוות.

במידה שתביעת רשלנות רפואית בגין פרע כתפיים מתקבלת בבית המשפט, הפיצויים שנפסקים לתובעים הם נגזרת ישירה של הנזק שנגרם. ככל שהנזק חמור יותר, כך שיעור הפיצויים גבוה בהתאמה.

דוגמה לרשלנות בטיפול בפרע כתפיים

בפסק דין שניתן בבית המשפט העליון בע"א 10094/07 ניתן למצוא דוגמה לתביעת רשלנות בלידה שהתקבלה נוכח אירוע פרע כתפיים. בית המשפט קבע במקרה הנ"ל כי הרופאים התרשלו בכך שהיולדת לא הופנתה לניתוח קיסרי חרף קיום אינדיקציות לפרע כתפיים. כב' השופט ניל הנדל קבע כי רשלנות בית החולים באה לידי ביטוי בכך שלא הייתה היערכות מוקדמת ומוגברת בחדר הלידה שהייתה עשויה להקטין את מידת הסיכון להתרחשות הסיבוך. הודגש כי היו לכליאת הכתפיים כמה תמרורי אזהרה ובראשם גיל יולדת (כ-בת 37) ועבר מיילדותי (לידה שישית והריון שביעי). במהלך הדיונים ניטש בין הצדדים וויכוח לגבי הערכת משקל העובר לפני הלידה וכן לגבי אופן ביצוע חלק הארי של הלידה על ידי מיילדת ולא רופא מומחה.

מאמרים נוספים בנושא

טיפולי פוריות ורשלנות, לא רשימה סגורה
עו"ד רן שפירא,
27.01.2016
טכניקה לא נכונה, מינון שגוי, או אף מעקב הריון רשלני, הם רק חלק מהטעמים להגשת תביעות ...קרא עוד
רשלנות בייעוץ גנטי
עו"ד רן שפירא,
05.06.2016
תחום הגנטיקה התפתח בצורה מרשימה למדי בשנים האחרונות, ותוך כך גם הצפייה לאבחון ...קרא עוד
בדיקת גסטרוסקופיה
עו"ד רן שפירא,
18.06.2017
בדיקות פולשניות, בדומה לבדיקת גסטרוסקופיה, עשויות במקרים מתאימים, בהם נגרם נזק ...קרא עוד
שאלות נפוצות
עו"ד רן שפירא,
11.09.2016
כל המידע על תביעות רשלנות רפואית - מענה אודות שאלות נפוצות של גולשים ולקוחות ...קרא עוד

תגובות (0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *