נזק מוחי בלידה בעקבות רשלנות רפואית בלידה או בהריון | אלמוג-שפירא עו"ד

מצוקה עוברית במהלך ההריון, או אף לידה שהסתבכה, עשויים להוביל למצב של לידת תינוק עם נזק מוחי קשה. כיצד נדע האם שיתוק מוחין, פיגור או כל נזק מוחי אחר שנגרם בלידה, הינו תוצאה של רשלנות מצד הגורמים המיילדים? כל המידע בעניין זה, בכתבה המצורפת.

עו"ד רן שפירא
חזרה >

נזק מוחי לעובר

נזק מוחי בלידה הוא תופעה אשר עלולה לנבוע מגורמים שונים. סיבה שכיחה לנזק כאמור יכולה להיות אספקת חמצן לקויה למוחו של העובר/היילוד במהלך הלידה ואחריה. נזק מוחי בלידה יכול להיות גם תוצאה של זיהום חיידקי, טראומה פיסית, צהבת ועוד.

ישנם מקרים לא מעטים בהם הנזק המוחי היה יכול להימנע, ומשכך יכול ומקורו בתוצאה מצערת של רשלנות רפואית. הנורה האדומה הראשונה שצריכה להידלק לגבי רשלנות בלידה בעניין נזק מוחי היא מעקב ההיריון. במקרה שבו מעקב ההיריון היה תקין ולא נמצאו תסמינים שיכולים להצביע על בעיות במוח העובר, יש לבדוק האם הנזק המוחי נגרם במהלך הלידה ומה מקורו. בהתאם, ניתן יהיה לבחון האם הוא נגרם כתוצאה מרשלנות. סימנים מחשידים נוספים יכולים להיות לידה שהסתבכה, הליכים רפואיים לא צפויים במהלך הלידה, התייעצויות רופאים "חשודות" ברגעים שלאחר הלידה, לקיחת התינוק לבדיקות מהירות וכדומה.

נזק מוחי בלידה יכול לבוא לידי ביטוי בכמה אופנים כמו פיגור שכלי, שיתוק מוחין ועוד. ככל שרשלנות רפואית היא הסיבה, ייתכן וכדאי להגיש תביעה נזיקית לפיצויים. היות שנזק מוחי הוא נזק קשה מאוד, לרוב בלתי הפיך, נזק שתוצאותיו ילוו את הילד ובני משפחתו לאורך שנים, הרי שלרוב הפיצויים שנפסקים בתביעות אלה (כשהן מתקבלות) הם גבוהים במיוחד. לא אחת מדובר על תביעות המסתיימות בפיצויים בסך מיליוני שקלים.

כמה סיבות נפוצות מאחורי נזק מוחי בלידה

מצוקה עוברית – עם קבלת האישה בבית החולים הצוות הרפואי מתחיל לבצע מעקב לידה. מעקב שמבוסס על ניתוח נתוני האישה וביצוע מוניטור עוברי. מצוקה עוברית היא מצב שבו ככלל יש לקדם את הלידה במהירות או לתת פתרונות בזמן אמת. מכיוון שמדובר בעובר רך ופגיע, אלמנט הזמן הוא עניין מכריע. מצוקה עוברית שלא אובחנה במועד ואשר הסתבכה לכדי נזק מוחי בלידה יכולה להוות עילה להגשת תביעה בגין רשלנות. מצוקה עוברית יכולה להיות מבוססת למשל על האטות בדופק העוברי שלא קיבלו התייחסות ברגעים הקריטיים.

לידה שהסתבכה – לידה היא הליך נפוץ בבתי החולים בישראל (כ-460 לידות מתקיימות בממוצע ביום). למרות שבמירב הפעמים הכל מתנהל כשורה, לא אחת הלידה מסתבכת. בסיטואציות אלה חשוב מאד שאנשי הצוות הרפואי יקבלו את ההחלטות הנכונות. אלו החלטות שצריכות להתקבל ברמה של דקות ואפילו שניות. לדוגמה, העברת האישה לניתוח קיסרי, שליפת עובר באמצעות לידה מכשירנית וכדומה. במידה שהצוות הרפואי לא אבחן את המצב לאשורו, וכתוצאה מכך נגרם לילד נזק מוחי, ייתכן ולפנינו רשלנות רפואית.

טיפול בילד לאחר הלידה – בריאות הילד הרך בימים הראשונים לחייו היא באחריות בית החולים מרגע נשימתו הבכורה ועד שחרור המשפחה כעבור כמה ימים. תשומת ליבם של אנשי הצוות הרפואי במחלקת ילודים היא בעלת חשיבות אדירה. כל טעות, ולו הקטנה ביותר, עלולה לגרום נזקים בלתי הפיכים. במיוחד הדברים נאמרים לגבי ילדים שמאושפזים בפגייה אך כמובן שכל תינוק צעיר הוא פגיע ודורש השגחה. כבר היו מקרים בהם זיהום שתקף את הילד לאחר לידתו גרם לנזקים מוחיים קשים ובלתי הפיכים.

איך מוכיחים רשלנות רפואית שגרמה לנזק מוחי?

על מנת להוכיח שנזק מוחי נגרם כתוצאה מרשלנות רפואית בלידה התובעים צריכים לשכנע את בית המשפט בקיומם של שלושה אלמנטים. נזק מוחי, רשלנות בלידה וקשר סיבתי ביניהם. לא כל נזק מוחי בלידה הוא עילה להגשת תביעה וישנם מקרים בהם הנזק היה בלתי נמנע.

התנהלות הרופאים איננה נבחנת ב"משקפיים אוטופיות" אלא בהתאם למבחן הרופא הסביר. דהיינו, בהתאם להתנהלות שהייתה מצופה מהרופאים לפי הפרקטיקה המקובלת במועד ונוכח הנסיבות הספציפיות. רק עורכי דין בעלי ניסיון בתחום יכולים לבור את המוץ מן התבן לפי נסיבות המקרה.

שאלות נפוצות

מהם הגורמים לנזק מוחי בלידה?

נזק מוחי בלידה נגרם עקב אי הספקת דם למוח. מצב זה עלול להיגרם בין היתר כאשר הצוות הרפואי אינו עוקב אחר הניטור העוברי ומתעכב יתר על המידה בסיום הלידה, כאשר נגרמת טראומה פיזית ליילוד עקב לידה מכשירנית קשה או אף עקב זיהום חיידקי.

מה ההשלכות של הנזק?

מדובר לרוב בהשלכות לטווח ארוך כמו שיתוק מוחין (CP) או פיגור שכלי.

מה נדרש כדי לתבוע את הצוות הרפואי בגין רשלנות רפואית בלידה שהובילה לנזק מוחי?

יש להוכיח כי הצוות הרפואי התרשל, שהתנהלותו לא הייתה סבירה ומקובלת וכי קיים קשר סיבתי בין התרשלות זאת לנזק המוחי שנגרם ליילוד.

מהו היקף הפיצויים בתביעות לפיצוי בגין נזק מוחי הנגרם בלידה?

היקף הפיצויים בתביעות אלו נגזר מגובה הנזק המוחי הנגרם ליילוד. מכיוון שלרוב מדובר בנזק רפואי קשה ובלתי הפיך, הרי שייתכן ויפסקו פיצויים המגיעים למיליוני שקלים, הכוללים פיצוי בגין טיפולים רפואיים, אביזרים יקרים, עזרת צד שלישי, הפסדי השתכרות ועוד.

האם יכול להיגרם ליילוד נזק כזה לאחר הלידה?

ישנם מקרים בהם תינוקות ששוהים במחלקת ילודים סובלים זיהום שגורם לנזק מוחי. בנוסף, חשוב לציין שכל עת טרם שחרורו של התינוק, הוא נמצא באחריותו ובטיפולו של בית החולים ולכן בהחלט ייתכנו מקרים שעקב טיפול לקוי בניגוד לסטנדרט הרפואי המצופה, הרופאים לא יזהו ויטפלו במצב רפואי מסוים שיכול לפגוע בזרימת הדם למוחו של התינוק ולנזק מוחי בלתי הפיך.

מאמרים נוספים בנושא

אי הצלחת הניתוח אינה עילה לתביעה
עו"ד רן שפירא,
20.01.2016
ניתוחים רבים מסתיימים בסופו של דבר ללא הצלחה. אנו גם תופסים את המונח "הצלחה" שונה ...קרא עוד
דלקת קרום המוח
עו"ד רן שפירא,
28.05.2017
דלקת קרום המוח היא מחלה קשה ומסכנת חיים, שמצריכה טיפול רפואי מידי. מקרים של אבחון ...קרא עוד
תביעות עקב ניתוח למתיחת בטן
עו"ד רן שפירא,
19.06.2016
ניתוחים כירורגיים למתיחת הבטן, כמו גם שאיבת שומן, הינם על פי רוב ניתוחים לא ...קרא עוד
רשלנות רפואית סרטן
עו"ד רן שפירא,
27.04.2016
סרטן הינה אחת המחלות השכיחות בגרימת תמותה. ניתן לומר, בזהירות רבה, כי אבחון מקצועי ...קרא עוד

תגובות (0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *